As people from all over the world gather in the
different translators' houses, it is no surprise that a great variety of
languages can be heard. It is, however, quite fascinating how sometimes, for no
other reason than chance, people from one particular language background
gather, and all of a sudden you hear Dutch being spoken all around you, and
just a few days later a Swedish speaking majority might have emerged. In the
past few weeks, it just so happened in Straelen that a group of Portuguese
speakers had come together. Among them MIGUEL MARTINS from Lisbon.
In their company, I picked up on a bit of Portuguese
vocabulary. Thus, I am now able to say 'cobblestone' in Portuguese:
'paralelepípedo' – might not be the most uselful of words to get around, but
certainly is a very fine-sounding one.
So, matching the theme, here a photo of Miguel with
'paralelepípedos'.
Miguel lives in Lisbon and he translates from French,
Spanish and English to Portuguese. Apart from being a translator he is a poet
and a musician.
„Uma cidade. Uma casa. Uma janela. Uma mulher. As suas mãos. Uma
máquina fotográfica.
A cidade é Straelen. A casa é o Europäische Übersetzer-Kollegium. A janela é no primeiro andar. A mulher é Anja
Kapunkt. As suas mãos são, simultaneamente, firmes e hesitantes. A máquina
fotogáfica está a apontar para mim.
Aquilo que, exactamente, acontece durante o milésimo de segundo em que
o seu dedo (o seu cérebro?, o seu coração?, a sua alma?) decide carregar no
botão será sempre um mistério para mim.
Depois, há a espera. Um dia, neste caso. E o resultado chega à minha caixa
do correio. E outra pessoa qualquer habita as fotos, alguém que se parece
vagamente comigo, mas que é, claramente, uma criação da fotógrafa, no mesmo
sentido em que uma personagem é uma criação de um escritor, independentemente
de quem a inspirou.
E como é agradável a sensação de me tornar uma personagem, de viver sem
ter de existir.
A town. A house. A window. A woman. Her hands. A
camera.
The town is Straelen. The house is the Europäische
Übersetzer-Kollegium. The window is on the first floor. The woman is Anja
Kapunkt. Her hands are, simultaneously, firm and tentative. The camera is
pointing at me.
What, exactly, happens during each millisecond her
finger (her brains?, her heart?, her soul?) decides to press the button will
always be a mistery to me.
Then, there is a wait. One day, in this case. And the
result arrives at my mailbox. And someone else inhabits the photos, someone who
looks vaguely like me but is, clearly, a creation of the photographer, in the
same sense a character is the creation of an author, regardless of who inspired
it.
And how pleasant the feeling of becoming a character,
of living without having to exist.“ - Miguel Martins
Photograph: Anja Kapunkt
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